TIL ÆRE FOR NEW YORK: DET LENGSTE INNLEGGET EVER.

Tilbake fra NYC! Min nye favorittby. For en tur det ble, verken gjenglemt Visa-kort (glemt hjemme i kjærestens lomme..) eller dårlig vær kunne ødelegge noe som helst av gleden ved å være i New York. Jeg må tilbake så snart det lar seg gjøre, tre og en halv dag var ikke nok. Vi var i konstant bevegelse fra vi kom til vi dro, så mye som skulle ses, gjøres, oppleves og shoppes. Jeg har funnet ut at jeg er tidenes dårligste street-fashion fotograf. Håper dere kan tilgi meg det, jeg tror jeg har tre bilder. Kan jeg skylde på regnet? Istedet skal dere få min helt egen guide til New York City. Det er vel en bra deal!? Her kjører vi:

1. Book et av rommene i leiligheten på 244 E 7th street. En superkul privat B & B med to rom til leie, felles stue, bad og kjøkken. Med frokost inkludert kostet vårt rom 750.-/natten, altså 375kr per person. Beliggenheten er perfekt, i East Village, et strøk med fantastiske små butikker, barer og restauranter.

2. Gå ut og spis en deilig burger. (Ligg unna McDonalds) Denne er fra 7A, men den beste burgeren spiste vi på KORZO BURGER. Kjøtt fra lykkelige, gress-beitende okser fra en gård i New York, innbakt i ungarsk brød med eplerøkt bacon, Emmentaler ost, tysk sennep. Anbefales!

3. Join en Shop Gotham Tour. Vi betalte for å bli med på en guidet shoppingtur. Noe jeg aldri hadde komme på selv, min venninne hadde funnet nettsiden deres. Det hele gikk ut på at en gjeng på 7 jenter ble tatt med på showrommene til ulike designere, og til sample-sales. På showrommene fikk vi kjøpe klær og vesker fra prøvekolleksjonene til feks. Sondra Roberts -vesker som brukes i Desperate Housewives, av Olivia Palermo og som ofte er featured i ulike blader. Vi fikk kjøpe dem med 70% avslag. Og Linda Richards -klesdesigner med fokus på pels, og med verdens kjipeste nettside. Men ikke la dere lure, jeg fant masse kule items! OG LADY GAGA`S mamma hadde akkurat vært innom for å se på utvalget, GAGA ville ha pels fra Linda. Nice, huh?

Hos designerene kommer man ikke inn uten å være en del av feks. en Shop Gotham Tour. Men vi ble også tatt med til et par sample-sales (designerklær, som regel fra forrige sesong, til en billig penge!), disse kan man finne frem til  og besøke på egenhånd. Følg med her  og her for å se hvilke som finnes og når de foregår. (Muubaa fra 6. juni!!)

4. Spis en cupcake fra Magnolia Bakery. Vi besøkte det som ligger på 401 Bleecker Street West-Village. Samme sted hvor Carrie og Miranda i Sex & the City spiste sine Magnolia cupcakes.

5. Gå innom Limelight Marketplace for shopping i en gammel kirke fra 1844, i 1983 åpnet den populære Limelight Nightclub i kirken. Nå finner man masse små butikker, barer og kaféer der. Virkelig et kult sted man bør besøke.

6. Om du så bare har et snev av interesse for fashion, bør du skynde deg til The Metropolitan Museum of Art. Frem til 31.juli står utstillingen «Savage Beauty». Alexander McQueen (Mars1969 – Februar 2010) laget de mest fantastiske klær, som man her kan se på nært hold, virkelig breathtaking.

7. Liker du det litt alternativt, drar du ut til Williamsburg i Brooklyn. Her bor også Bergens store sønn Sondre Lerche med sin frue. Musikere, kunstnere, hipstere, det er i Williamsburg de henger. Dermed er utvalget, kaféer, barer og butikker deretter. Jeg eeelsket Williamsburg. Middagen den dagen spiste vi på Cafe Colette (bildet over). Ta for all del også turen innom den enorme 2nd hand butikken Beacon´s Closet!!

8. For å få se Frihetsgudinnen på nært hold, reis gratis med The Staten Island Ferry. Her kan man igjen oppleve et Sex & the City moment, alle fans husker vel da Carrie og jentene tok ferjen ut for å være med på en «Fireman’s Calendar contest»

9. Spis Phileo Yogurt. Yogurt iskrem som man selv fyller i beger og velger topping til. Isen betales etter vekt. Jeg forsynte meg alt for mye, og spiste det hele. Så enormt godt!

9. Kom deg så mye rundt i byen som mulig! People-watch, se på hus og bygninger, biler og grafitti. Det blir aldri kjedelig. Vi gjorde det både til fots, og fra taket på en turistbuss.

10. Ha med en stor veske med plass til mye. Det blir shoppet, enten man har planlagt det eller ikke. Til og med når man har glemt Visa-kortet hjemme i Norge. Feks. kan man ta med denne vesken fra Cubus på Sundt! Her venter den på toget fra Brooklyn til Manhattan.

God tur!!

-jorunn maria

Legg igjen en kommentar

